Germer de Boer gaat ‘voor het echie’

Algemeen
Afbeelding

HEERENVEEN - In een leerbedrijf gaat het ‘voor het echie’: de praktijk bepaalt het leerproces van de student en de leeruitkomsten van dit proces. 

In zijn huidige leerbedrijf kan student Germer de Boer, derdejaars student sociaal werk bij het Friesland College in Leeuwarden, helemaal zijn creativiteit kwijt. Docent Elske ervaart de voordelen van het wekelijks ter plekke aanwezig zijn. Zo kunnen werk en school meer in elkaar overlopen. GrootHeerenveen nam een kijkje achter de schermen bij ‘het echie’ van Germer

Elk jaar lopen studenten stage, in het derde jaar zo’n twintig uur per week. Dit jaar doet Germer de Boer dat bij Casa, het jongerencentrum van Caleidoscoop in Heerenveen. Elske is docent omgangskunde, ze geeft onder andere les in ontwikkelingspsychologie en gesprekstechnieken. Daarnaast coacht ze studenten in hun persoonlijke ontwikkeling.

Iets doen voor een ander

Op zijn vorige stage ontdekte Germer dat hij het leuk vindt om met jongeren te werken. Via een klasgenoot kwam hij op het spoor van Caleidoscoop. “Eerst was ik nog wat zoekende binnen de organisatie. Ik heb toen alles meegepakt: het jongerencentrum; samen met een collega met de fiets de straat op; meedoen met een sportuurtje in Jubbega; ambulant werk. Inmiddels heb ik vaste projecten.” Eén van die vaste projecten is Maatschappelijke Diensttijd (MDT), een project waarbij jongeren iets doen voor een ander en ondertussen zichzelf ontwikkelen. “Wij als jongerenwerkers ondersteunen hen daarin”, vertelt Germer.

Koken in plaats van een pizza

Hij vindt het leuk om te koken en lekker te eten. En hij weet ook dat veel jongeren het lastig vinden om voor zichzelf te koken zodra ze uit huis gaan. Dan komt het algauw uit op een pizza. Daarom besloot Germer een kookavond te organiseren. Het resulteerde in een hartige taart met kip, groenten en zelfs kersen, die verdeeld werd over twee porties: eentje voor de groepsleden en eentje om uit te delen. “Aan opa of oma, een vriend of vriendin; op die manier nodigen we jongeren uit na te denken.”

Ondersteunen en motiveren van jongeren gaat eigenlijk onbewust, merkt Germer. “Maar presentie, er gewoon zijn voor de jongere, doet heel veel.” Elske concludeert: “Door te zorgen dat jongeren zich gehoord en gezien voelen, help je hen stappen te zetten.”

Jezelf tegen komen

Germer voelt zich als een vis in het water bij jongerencentrum Casa. “Vorig jaar was het heel anders, moest alles strikt volgens planning en schema. Nu heb ik veel meer vrijheid, kan ik zelf inplannen en mijn creatieve mindset gebruiken.” De vrijheid die hij ervaart was reden voor Germer een onderzoekje te doen onder stagiaires hoe ze op hun werkplek omgaan met vrijheid. “Je hebt stagiaires die het direct fijn vinden en anderen die eerst moeite hebben om hun draai te vinden, maar die het wél lukt, en weer anderen die het niet trekken.”

Elske: “Dan gaat het over persoonlijke ontwikkeling, je komt jezelf tegen. Het is iets waar veel studenten tegen aanlopen en waar mijn rol van coach langskomt. Je ziet dat een student worstelt; wat ga je dan doen? Het is niet fijn, maar soms wél goed voor je ontwikkeling. Als je dat op dit moment niet ziet, is dat vervelend. Dan komt het er op aan een student aan boord te houden. Vragen. Wat is het waar je tegen aan loopt? En wat is jouw aandeeldaarin? Studenten laten reflecteren op zichzelf. Het is gemakkelijk om te zeggen: ‘het ligt aan school, aan de organisatie, aan alles’. Maar zo werkt het niet in het leven.”

Initiatieven vanuit jongeren zelf

Dit is het eerste jaar dat in Heerenveen praktijkgestuurd leren toegepast wordt. Elske: “Dat willen we graag verder uitbreiden, maar door corona hebben we veel van de doelen die we ons gesteld hadden, niet kunnen realiseren.” Ondanks dat merkt Elske, die elke maandag aanwezig is bij Caleidoscoop, wat de meerwaarde is van meer in het werkveld zijn. “Ik kom doelgroepen tegen, ik ontmoet collega’s van Germer. Zo kunnen werk en school meer in elkaar over lopen. Ik zie wat een student leert in de organisatie: bijvoorbeeld omgaan met mensen met autisme. Ik hoor hier dat Caleidoscoop het belangrijk vindt, dat ideeën en initiatieven vanuit jongeren zelf komen. Dat betekent dat je als student moet leren ‘op je handen te zitten’.” Bij de ene student gaat het leerproces in kleine stappen en bij de andere in grote, weet Elske. “Germer zat twee jaar geleden verlegen achter in de klas en heeft zich sindsdien enorm ontplooid. Dat is de waarde van een leerbedrijf zoals dit: zie maar, ontdek maar.”

Een school bouwen in Afrika

Germer kan zijn professionele groei alleen maar beamen. Hij heeft net zijn laatste examens afgerond en gaat door naar hbo social work. Maar eerst gaat hij deze zomer drie weken naar Afrika. “Ik vind het heel belangrijk je in te zetten voor andere mensen. We gaan daar met World Servants een school bouwen.” Ook daar zal hij vast en zeker het nodige te ontdekken en leren.

Door: Riemie van Dijk