Sjouke Boschma, van scheikundige tot poppenmaker: “Wilkommen in Rudolphs Winterwonderland”

Algemeen
Foto Johan Brouwer
Foto Johan Brouwer

LEMMER - “Hallo, Freunde. Wilkommen in Rudolphs Winterwonderland!” Het hoofd van de pop Rudolph draait, zijn ogen bewegen en zijn mond gaat op en neer. De armen bewegen afzonderlijk. En alles is door één iemand gemaakt: Sjouke Boschma uit Lemmer. Als je hem ziet lopen, ontwaart zich niet meteen een poppenmaker. Toch is er maar weinig voor nodig om te ervaren dat in de persoon van Sjouke een creatief genie aan het woord is. We zijn op bezoek bij het brein achter de eerste Dickens kerstmarkten in Lemmer, bij de man die zo zou passen in de Efteling of Disneyland.

Om Sjouke Boschma te omschrijven als poppenmaker is veel te kort door de bocht. Misschien is scheikundige en machinebouwer wel een betere omschrijving. Op het industrieterrein in Lemmer bezit Boschma een loods waar je van alles tegenkomt. Het eerste wat opvalt, is dat het terrein bezaait ligt met plastic matten. “Hier zit meteen een heel verhaal achter”, begint Boschma. “Omdat ik veel met plastic werk wat ik vermaal tot korrels waarvan ik koffers maak, kreeg ik het aanbod van een skischool om skimatten over te nemen. Ze hadden daar een paar kilometer van liggen. Wintersportliefhebbers in Nederland kunnen daarmee van een heuvel af skiën, zonder sneeuw. Hij vroeg of ik er belang bij had.”

Tirol in het Kuinderbos
“Op de plaats van bestemming zag ik meteen beelden voor me dat hetzelfde in Friesland kon. Niet van een heuvel af, maar wel erg leuk als langlaufbaan. Het heeft even geduurd om de matten naar Lemmer te brengen, maar nu hier heb ik er allemaal wilde ideeën mee. De bedoeling is om tijdens de kerstvakantie, mits de coronamaatregelen het toelaten, of in de voorjaarsvakantie in natuurgebied het Kuinderbos een Tiroler dorp te lanceren. Langlaufen, biatlon, met banden van de baan roetsjen. Zoals het er nu naar uitziet, gaat het allemaal in samenwerking met boswachter Harco Bergman van Staatsbosbeheer gebeuren. En ik heb nog meer in petto.”

Rosse buurt
Het geeft een goede indruk van wie Sjouke Boschma is. Als je hem zo hoort praten, krijg je het idee dat hij goed zou passen als creatief brein en ontwerper in bijvoorbeeld de Efteling of in Disneyland. “Dat zou me inderdaad goed passen”, meent Sjouke. “Geweldig om mensen mee te nemen in een beleving.” Mensen meenemen in een zelf gecreëerde wereld is Sjouke Boschma  bepaald niet vreemd. In Lemmer was hij het brein achter de Dickens kerstmarkten. “Ook een geweldige ervaring! Ik houd ervan om op zulke evenementen met allerlei gekke dingen uit te pakken.” Eén van die ‘gekke dingen’ was een travestietenshow. Samen met een paar vrienden bezocht Sjouke de rosse buurt in Amsterdam. Na verschillende tenten bezocht te hebben, vonden ze een paar die bereid waren op te treden op het evenement. Een ander bijzonder iets is de mascotte Rudolph, een pop op ware grootte die Sjouke zelf heeft ontworpen. Alle techniek in de pop is door hem uitgedacht en gemaakt. “Omdat ik vrijwel alles weet van plastic kan ik met die kennis ook maskers ontwerpen.”

Schietschijven
In de loods liggen nog veel meer maskers. Sjoukje pakt er eentje uit een kist. “Dit wordt een verbeterde versie.” Het masker lijkt wel op het gezicht van een holbewoner. Ook het lichaam staat al klaar. “Het is mijn bedoeling om de ledematen nóg beter te laten bewegen dan bij Rudolph, waardoor het nog echter lijkt.” Even verderop in de loods staan allemaal langlaufski’s. “Ja, vooruitlopend op het evenement in het Kuinderbos ben ik alvast ski’s aan het verzamelen.” Hij pakt een houten frame met het ontwerp van een geweer. “Mijn vrouw en ik brainstormden over het evenement. Langlaufen is voor de jeugd misschien wel wat saai. Althans, het heeft het imago van mensen die al wat meer op leeftijd zijn. Om ook de jongeren aan te spreken, kwam ze met het idee van biatlon. Ik ben nu bezig met een laser op deze frames te monteren zodat ze gericht op schietschijven kunnen schieten. Hoe leuk is het om de baan te langlaufen, met een geweer op je schouders om gedurende de rit een paar keer de schietschijven te raken.”

IJsbaan met glijmiddel
Als Sjouke eenmaal aan het woord is, is zijn enthousiasme niet meer te stoppen. “Als we toch zo alles aan het bekijken zijn, wil ik je ook nog graag even meenemen naar mijn allernieuwste uitvinding. Al jaren zit ik toe te kijken hoe er op sommige kerstmarkten kunststof-ijsbanen zijn. Het zogenaamde ijs ziet er vaak niet uit en is meestal ook niet zo glad. Er zou toch een soort plastic moeten zijn dat eruitziet als ijs en veel gladder is.” Sjouke pakt een blok. Dat blok bestaat uit twee lagen: de bovenkant is blauwig en doet inderdaad aan alsof het om ijs gaat. Eenmaal in de hand voelt het ook net zo glad als ijs. Sjouke lacht: “Er zit glijdmiddel doorheen. De kleur kan ik maken zoals ik wil. De gekste dingen zijn mogelijk: bijvoorbeeld een ijsbaan met wisselende kleuren. Vlakken met blauw, rose en geel, maar ook glow in the dark is mogelijk. Dat is toch fantastisch als je op zo’n ijsbaan kunt schaatsen?”

Sneeuwballengevecht
Om dit al klaar te hebben voor het komend evenement lukt niet, volgens Sjouke, maar in de toekomst kan het Tiroler dorp uitgebreid worden met een dergelijke schaatsbaan. In de loods passeren we nog een andere machine. “Hier ben ik ook nog niet klaar mee, maar de bedoeling is dat deze machine sneeuw kan maken. Een stapel waarmee je iets van twintig sneeuwballen kan maken. Als ik dat klaar heb, maak ik er nóg een. En hoe leuk is het dan, als je met een groepje dan een sneeuwballengevecht tegen elkaar kunt houden?”

Het is wel duidelijk dat Sjouke Boschma denkt en werkt via allemaal creatieve gedachten. Sjouke: “Het is niet alleen leuk om zo te werken, maar mensen hebben er ook behoefte aan. Als ik zie hoe vaak een YouTube-filmpje gedeeld wordt waarop Rudolph iets aankondigt, dan blijkt wel dat mensen dit leuk vinden. Corona heeft een flinke streep gezet door dingen die we leuk vinden. Als ik hier ook maar een klein beetje in kan veranderen door ontwerpen te maken die een glimlach toveren op ieders gezicht, ben ik een blij man.”

Bijzaak
De evenementenbranche is niet het enige waar Sjouke Boschma zijn geld mee verdient. “Dat is eigenlijk maar bijzaak. Mijn hoofdinkomsten haal ik uit de productie van plastic koffers. Disselbakken voor aanhangwagens, opbergkoffers voor de steigerbouw, et cetera. Omdat ik de machines hiervoor ook zelf ontwerp, kan ik de kosten laag houden. Ik heb daardoor inmiddels klanten gevonden die een vast aantal koffers bestellen per jaar. Dit is genoeg om van rond te komen waardoor ik mijn overige tijd kan benutten om te experimenteren in de evenementenbranche.”

Het liefst zou Sjouke nog wel eens een grote stap willen zetten richting de wereld van pretparken of evenementen. “Tegelijk ben ik ook zo realistisch dat het zo prima is. Ik kan mijn creativiteit meer dan voldoende uiten, terwijl ik tegelijk gegarandeerd ben van inkomsten. In dat opzicht heb ik een geweldige baan.”

Tekst Albert Bouwman