Stichting Vleckemarketing wil van Joure de ‘koffiestad’ maken

Algemeen
Afbeelding

JOURE - Het nieuwe toeristenseizoen is begonnen. Om bewoners en bezoekers Joure te laten zien wat Joure allemaal te bieden heeft, verscheen donderdag het geheel vernieuwde Joure Magazine. Het magazine is het eerste onderdeel in de lancering van de vernieuwde propositie van Joure: Joure Koffie!

Het eerste exemplaar werd door voorzitter Gert van der Wiel uitgereikt aan Mark Kornet, eigenaar van koffiehuis & wielercafé Vanmark in de Midstraat. Het magazine is een uitgave van Stichting Vleckemarketing Joure in samenwerking met Ying Media en valt vandaag, 10 juni, bij alle Jousters op de deurmat. Het magazine is ook verkrijgbaar bij de passantenhaven in Joure, bij diverse winkels en horeca in Joure, bij de VVV in de Midstraat, maar ook bij vele diverse toeristische locaties in en buiten Joure.

Joure Koffie!
Joure positioneert zich vanaf heden als ‘koffiestad’: Joure is onlosmakelijk verbonden met Douwe Egberts. Hij opende er in 1753 samen met zijn vrouw de allereerste DE winkel ‘De Witte Os’, het was het begin van het wereldmerk dat iedereen kent.
“Die slogan ‘Joure Koffie!’ komt niet uit de lucht vallen”, vertelt voorzitter Van der Wiel.

“Je hebt bijvoorbeeld Schoonhoven Zilverstad, Gouda en Alkmaar als de Kaassteden. Wat heeft Joure? Gastvrijheid en gemoedelijkheid, beiden ontstaan uit de handelsgeest en de activiteiten die hier vroeger al waren. Daar voelde Douwe Egberts zich ook al snel thuis. Wij willen ‘Joure Koffie!’ uit gaan dragen en letterlijk aan bewoners en toeristen laten zien. Daar kun je dus een heleboel dingen om heen organiseren.’’

Koffie Experience Centrum
Volgens de voorzitter kun je daarmee al beginnen bij Museum Joure, waar al veel activiteiten zijn. ,,Iets wat Douwe Egberts ooit ook al deed. Maar ook de horeca kan zich erbij aansluiten. En wat denk je van een Koffie Experience Centrum?! In Amsterdam heb je het Heineken Experience Centrum, waarom dan in Joure niet iets rond koffie. In Amsterdam wordt een internationaal koffiefestival georganiseerd. Waarom zouden wij dat niet in Joure kunnen doen?”, gaat Van der Wiel enthousiast verder. “Dan krijg je al die internationale barista’s hier ook. En wat denk je van daar omheen? ‘De Koffieweek van Joure’? Het hele project hadden we vorig jaar al op de rol staan, maar kon helaas door corona niet doorgaan. Rond Joure en koffie kun je zoveel aantrekkelijke dingen doen!”