Tristan de Jong uit Joure gaat zes weken leren en ervaren op zee “Het wordt één grote herinnering, die mij altijd bij zal blijven”

Algemeen
Foto Tristan de Jong
Foto Tristan de Jong

JOURE - Een wereldreis maken onder schooltijd. Wie wil dat niet? De vijftienjarige Tristan de Jong uit Joure gaat dit grote avontuur aan. In april 2022 vliegt hij naar Cuba. Daar gaat hij aan boord van Masterskip De Wylde Swan waarmee hij vervolgens de Atlantische Oceaan oversteekt. Eind mei zet hij weer voet op vaderlandse bodem.

Tristan is een sportieve VMBO-leerling met veel hobby’s. Hij tennist, doet aan wielrennen en mountainbiken, speelt gitaar en houdt zich daarnaast bezig met fotograferen en editen. Toen zijn moeder hem attendeerde op de mogelijkheid van een zeilreis onder schooltijd, was zijn interesse meteen gewekt.

Ervaring voor het leven
Samen met zijn ouders bezocht Tristan de online informatiebijeenkomst over de reismogelijkheden met het Masterskip. Ze begrepen dat alle trainees kunnen rekenen op een onvergetelijke belevenis, een ervaring waar ze hun hele leven iets aan zullen hebben. De deelnemende studenten besteden elke dag aandacht aan de lesstof van hun school, zodat ze niet achteropraken. Naast deze lessen is er de dagelijkse praktijk aan boord, die de jongeren de kans biedt om zelfstandiger, verantwoordelijker en sociaal vaardiger te worden. Op de oceaan is bovendien geen wifi, dus de telefoon kan onder in de tas blijven. Al zeilend ervaren de studenten aan den lijve wat natuurkundige krachten betekenen. Ze zeilen ’s nachts onder de sterren en leren navigeren. Ze zien de gevolgen van geologische en ecologische verschijnselen om zich heen. Veel theorie is meteen toepasbaar in de praktijk.

Vijf reizen
Masterskip De Wylde Swan steekt in ieder geval twee keer per jaar de oceaan over. “Er zijn vijf reizen voor scholieren”, vertelt Tristan. “De eerste is de oversteek van Spanje naar de Cariben. Ook zijn er twee reizen in het Caribisch gebied en een reis van de Cariben via Jamaica naar Cuba. De vijfde trip is een vaarreis van Cuba over de oceaan, via de Azoren, terug naar Nederland.”

“Tristan koos meteen voor de laatste reis, de meest spectaculaire van de vijf mogelijkheden”, vertelt zijn moeder. “Ik dacht hij kiest vast voor een reis binnen het Caraïbisch gebied. Tijdens deze vaarreis heeft hij wat vaker voet aan de grond bij het bezoeken van de verschillende eilanden. Maar nee! Toen een docent tijdens de info avond vertelde dat zij hoopte komend jaar de oversteek van Cuba naar Nederland mee te varen, wat volgens haar zonder twijfel de meest spectaculaire trip is, zei Tristan onmiddellijk: Dat lijkt mij ook geweldig!”

School
Zijn school, Plein Joure, gaf snel toestemming voor zijn avontuurlijke plan. ‘Dit is zo’n prachtige kans, daar willen we graag aan meewerken’, kreeg Tristan te horen. Zelf legt hij uit op welke manier het schoolwerk tijdens de reis gewoon doorgaat: “We hebben geen vakantie aan boord. Elke ochtend gaan we naar school. Ik krijg van mijn eigen leraren een planning mee. Zo weet ik wat ik moet doen om bij te blijven. Bovendien reizen er docenten mee, die ons helpen bij de lesstof. Op vrijdag maken wij toetsen.”

Klussen aan boord
Naast de studie zijn er de dagelijkse klussen aan boord, die goed moeten worden uitgevoerd. “Nee, vervelen gaan we ons zeker niet”, kijkt Tristan vooruit. “Het is zelfs de bedoeling dat wij, de trainees, een dag zelfstandig het schip gaan varen. Daarvoor moeten we eerst goed rondkijken en goed letten op wat de vaste bemanning precies doet. Daarna moeten we solliciteren naar een functie, die wij op deze dag willen vervullen. Zelf denk ik aan kok of matroos. Maar ik weet het nog niet precies. Het lijkt me in ieder geval heel bijzonder om hieraan mee te doen.”

Zelfstandig ondernemen
De reis is niet gratis. Het is de bedoeling dat de trainees zelf initiatieven nemen, die het geld opbrengen, waarmee ze de trip gaan betalen. Dit is een onderdeel van het leertraject in zelfstandig ondernemen. Tristan hoopt voor de reis genoeg geld bij elkaar te verdienen met fotografie, editen en klussen uitvoeren voor familie en vrienden. En hij heeft op dit moment gesolliciteerd bij een videoproductiebedrijf in Joure, waar hij al een dag stage heeft mogen lopen. Daarnaast kan hij ingehuurd worden voor (eenvoudige) fotografie- en editingklussen. In de toekomst hoopt hij hier zijn beroep van te kunnen maken.

Na de middelbare school wil hij graag de opleiding Film en Media gaan volgen. Tristan: “Als er mensen zijn die op dit gebied een opdracht voor mij hebben, help ik ze graag. Voor mijn moeder heb ik foto’s gemaakt van de projecten, waarmee ze afstudeerde aan de kunstacademie. Ze staan afgebeeld in een boek en zijn goed gelukt. Ook heb ik een foto gemaakt van een spectaculaire landing van een luchtballon midden in de woonwijk Wyldehoarne, die in veel kranten heeft gestaan. Als ik op reis ben wil ik van alle belevenissen op zee een beeldverslag maken. Als dit goed lukt, wil ik hier later een presentatie over houden, in ieder geval op mijn eigen school.”

Het is ook mogelijk Tristan gewoon te steunen met een bijdrage. Je kunt een vrijwillige donatie doen via de Masterskip-actiebutton op zijn persoonlijke pagina: masterskip.com/tristan.

Avontuurlijk vooruitzicht
Tristan kijkt vol positieve spanning vooruit en verheugt zich enorm op de reis die hij gaat maken: “Iedereen die meegaat, zal de groep moeten leren kennen. Dat geldt ook voor mij. Ik hoop dat we met elkaar een mooie tijd hebben aan boord en dat ik leuke contacten overhoud aan deze trip. Ik ben niet bang voor hoge golven en heimwee krijg ik ook niet. Ik heb er heel veel zin in. Het wordt een grote herinnering die mij altijd bij zal blijven.”

Tekst Gea de Jong - Oud

Foto Gea de Jong - Oud