Commercieel manager Martin Koopman, sc Heerenveen: “De schwung zit erin!”

Sport

HEERENVEEN - Half juni was er nog geen duidelijkheid over de toekomst van het betaalde voetbal. Wanneer zal er worden opgestart? En, indien dat gebeurt, is dat dan met of zonder publiek? Toch draaide de wereld wel gewoon door voor het commerciële team en de directie van sc Heerenveen.

Martin Koopman, woonachtig in Oranjewoud, is sinds mei 2019 commercieel manager en is van mening dat de schwung er vóór de corona-uitbraak in begon te komen en er heel  goed werk werd geleverd, in alle geledingen van de sportclub.


Sinds de aanstelling van Martin Koopman is er veel veranderd. Er is zelfs noodgedwongen wel eens ‘nee’ verkocht. “In het verleden is er op bestuurlijk niveau veel gebeurd en dat heeft niet alleen de onderlinge relaties verstoord, maar ook geen goede bijdrage geleverd aan de relatie met supporters en sponsoren”, aldus Koopman. “Hierdoor zijn we in eerste instantie druk bezig geweest met het positieve imago, wat er bij deze mooie club hoort, te herstellen. We hebben nu één visie en deze dragen wij ook onverkort uit.”

Zoektocht naar hoofdsponsor

“In de eerste maanden na mijn aanstelling hebben we veel sponsoren gesproken en niet iedereen had een even positief gevoel bij de club. We hebben jammer genoeg wel eens tijdelijk afscheid van elkaar moeten nemen of nee moeten verkopen omdat we te veel van menig verschilden. Dat is een heel lastige situatie want dat kost simpelweg geld, maar uiteindelijk schept het wel duidelijkheid en biedt het weer andere mogelijkheden voor de lange termijn.

 Als je het hebt over de zoektocht naar een hoofdsponsor dan gaat het om behoorlijke processen. Het gaat uiteindelijk om veel geld. Daarnaast is er de druk van buitenaf. De buitenwacht zat te wachten op goed nieuws. We hebben van verschillende bedrijven aanbiedingen gehad, en dan heb je het over substantiële bedragen, waarvan we uiteindelijk hebben gezegd dat het niet mogelijk bleek om een akkoord te bereiken. Wij (het managementteam - red.) hebben een bepaalde prijs in ons hoofd om een hoofdsponsor aan ons te binden. Daar zijn we dan ook niet van afgeweken.”

Ausnutria

“Met Ausnutria hebben we een fantastische hoofdsponsor kunnen binnenhalen. Een bedrijf uit Heerenveen, met liefhebbers van het voetbal in de directie en op de werkvloer, die hun nek uit durven te steken. We zijn dan ook zeer content met dit partnership”, aldus Koopman. “Het bracht direct een mooie uitdaging met zich mee. Kort na de presentatie speelden we tegen Ajax thuis. Een mooie entree om de nieuwe hoofdsponsor te etaleren. Echter moesten we daarvoor nog heel veel realiseren, zoals borden aanpassen, andere uitingen van reclame implementeren, shirts bedrukken. De hele organisatie heeft dat fantastisch gedaan en daar kun je dan ook alleen maar trots op zijn.

Overigens was dat ook bij Ausnutria het geval; we hebben het echt samen tot een goed einde kunnen brengen. En ook nu is er veel contact en werken we geweldig samen. We realiseren ons dagelijks welk potentieel deze relatie in zich heeft.”

Druk is overal hoog

Nu de voetbalwereld plat ligt en er mondiaal een crisis gaande is, zijn er mensen die ontslag hebben gekregen bij hun werkgevers. “De druk is natuurlijk overal hoog”, verklaart de commercieel manager. “Het is geen geheim dat we al te maken hadden met een begrotingstekort, dus is die druk ook hier aanwezig. We waren al gefocust op het terugdringen daarvan. Daar komt dan nu de coronacrisis nog overheen. We staan voor een enorme uitdaging en dat houdt ons scherp. Het contracteren van de hoofdsponsor was een belangrijke doelstelling en inmiddels hebben we weer nieuwe doelen.

Het team werkt enorm hard om de club zo goed mogelijk draaiende te houden. Dit jaar vieren we het 100-jarig jubileum en het ultieme doel is om deze prachtige organisatie klaar te maken voor de volgende centennium. Het fijne is dat er na jaren negatief nieuws, op het veld afgelopen jaar weer een positief beeld is ontstaan bij supporters en sponsoren. Daarin hebben Johnny Jansen en alle mensen van de technische staf onder leiding van Gerry Hamstra geweldig werk geleverd. Dat werkt simpelweg door in de organisatie. De schwung zat er gelukkig weer goed in!”

Partnership

Tijdens de Covid-19 pandemie is de rol van sponsoren veranderd. Koopman hierover: “Wij hebben er voor gekozen om bij onze particuliere klanten, de seizoenkaarthouders, verschillende soorten abonnementen aan te bieden. Inmiddels hebben we meer dan vijfduizend seizoenkaarten verkocht. Ongeveer tachtig procent van deze mensen heeft de aanschaf gedaan zonder enige vorm van compensatie te willen. De overige supporters hebben ook de steun aangeboden door de aanschaf van een seizoenkaart, maar wel met een regeling ter tegemoetkoming tot een maximum van vijftig procent, als wedstrijden geen doorgang kunnen vinden met publiek, langer dan na 1 januari.

Voor ons betekent het dat we een mooi inzicht hebben in hoeveel mensen interesse hebben en ons willen ondersteunen in deze vreemde tijden. Zo is het overigens bij sponsoren ook, merken we. Lang niet iedere organisatie komt ongeschonden door deze crisis. In de afgelopen en komende periode willen we in ieder geval iedereen hebben gesproken over hoe het hun verlopen is tijdens deze crisis. Zij zijn normaal gesproken al van grote betekenis voor ons, maar in deze periode is het elkaar helpen des te meer van belang. Ons beleidsplan met de titel ‘Mei inoar foarút’ had eigenlijk niet treffender kunnen zijn.”

Emotie

In de huidige situatie kunnen financiële en sportieve aspecten niet los van elkaar worden gezien. “Ik lees persoonlijk natuurlijk ook wel allemaal dingen die zijn gebaseerd op emotie, zoals onder andere het ‘halen’ van Huntelaar. Ik snap die gevoelens heel goed, maar je kunt je geld maar één keer uitgeven. Het spelersbudget is overigens de verantwoordelijkheid van Gerry (Hamstra, red.) die met zijn team een goed zicht heeft op de spelersmarkt. We moeten niet vergeten dat spelers, trainers en ook het managementteam salaris heeft ingeleverd. Dat is niet vanuit luxe, maar gezien de huidige periode gewoon noodzakelijk. Het DNA van de club, met spelers zelf opleiden of aankopen, ontwikkelen en verkopen, zal niet anders worden. Dat is ook hetgeen wat sc Heerenveen zo uniek maakt en waar wij trots op zijn.”

Regio

Gevraagd naar de regio waar sponsoren zoal vandaan komen, kan Koopman helder zijn. “Wij hebben een positief imago in heel het land, is mij opgevallen. De één kiest voor het Friese gevoel wat men heeft, maar we hebben ook sponsoren die afkomstig zijn uit regio’s van collegae clubs en specifiek kiezen voor sc Heerenveen, omdat we in de Eredivisie spelen.

 Geografisch kun je wel stellen dat we een groot deel van Noord Nederland bestrijken. Maar onlangs was ik bijvoorbeeld in Amsterdam bij een sponsor om een contract te ondertekenen. Bij een andere sponsor, uit Sneek, werd mij verteld dat  hij juist in deze zware economische periode zijn pakket wilde uitbreiden. Dan weet je dat sc Heerenveen leeft in de regio. Dat geeft wel een mooie boost aan het werk dat we hier met zijn allen doen. Sc Heerenveen is en blijft gewoon een heel sterk merk.”

Uitverkocht


“Wij hebben er voor gekozen om geen stem uit te brengen in de beruchte peiling van de KNVB naar aanleiding van het vroegtijdig stopzetten van de competitie. Dit om geen enkele partijdigheid te praktiseren. Hadden we gekozen voor promotie en Cambuur zou dan wel promoveren, dan hadden we zeker een uitverkocht huis gehad. Daar tegenover waren dan Den Haag en RKC gedegradeerd en hadden we, op basis daarvan, een keuze gemaakt met gevolgen voor hun organisatie. Daarom hebben we onze stem onthouden. Het is niet aan ons om daar een beslissing in te nemen; daarvoor ligt de verantwoordelijkheid bij het bestuur van de KNVB.”

Overigens, op basis van sportieve gronden was het niet raar geweest dat Cambuur wel zou zijn gepromoveerd,  volgens Koopman, “maar dat is mijn persoonlijke mening.”

Door Joeri van Leeuwen