Crowdfunding voor startende ondernemers

In bedrijf
Afbeelding

INGEZONDEN - Toen een jonge startende ondernemer uit Heerenveen het plan had om een winkel te beginnen, kon hij op de traditionele manier geen startkapitaal lenen bij banken. 

Ook het afsluiten van enkele verzekeringen, zoals de inboedel- en aansprakelijkheidsverzekering ging moeizaam. En waarom? Zijn plannen waren goed onderbouwd, maar het ging om een winkel waar enige taboe op rust, namelijk een erotiekwinkel.

Crowdfunding wordt steeds belangrijker voor ondernemers

Wil een ondernemer extra geld in zijn zaak pompen, dan moet hij hiervoor naar de bank stappen om een lening te krijgen. Ook kan hij aandelen uitgeven en hopen dat er mensen zijn die in zijn onderneming willen investeren. Dit zijn de meest traditionele methodes om aan geld te komen. Maar met internet is de wereld een stuk groter geworden en daarmee kunnen er ook nieuwe bronnen worden aangeboord om aan geld te komen. Crowdfunding is momenteel een zeer populaire methode voor ondernemers om extra financiën te vergaren of om een startkapitaal bij elkaar te krijgen om zo een zaak op te starten. Letterlijk betekent crowdfunding ‘financiering door een menigte’. Bij crowdfunding wordt uitgegaan van het principe dat vele kleine bedragen samen een groot bedrag wordt. Iedereen die interesse heeft, particulier of een bedrijf, kan meedoen. Er zijn verschillende manieren van crowdfunding. Iemand kan investeren uit interesse. Met crowdfunding kunnen investeerders ook aandeelhouder worden in een onderneming. De investeerder krijgt zijn investering in een paar jaar terug door middel van dividend. Daarnaast kan de investeerder een lening via crowdfunding aanbieden, die tegen een bepaald rentepercentage weer wordt terugbetaald.

Voordelen van crowdfunding

Crowdfunding is dus een financieringsvorm waarbij ondernemer en investeerder bij elkaar worden gebracht. Hiervoor hoeven zij elkaar niet eens te kennen. Deze nieuwe methode van financiering is interessant voor zowel de ondernemer als de investeerder. Heeft de ondernemer een afwijkend plan, dan wordt financiering door traditionele banken vaak geweigerd. Via crowdfunding vindt de ondernemer wel mensen die iets in zijn plannen zien. Er wordt dus ook daadwerkelijk geïnvesteerd door mensen die geïnteresseerd zijn en die in het product of de ondernemer geloven. Bij investeerders speelt vooral persoonlijke tevredenheid een rol, helemaal als een investeerder een bedrag schenkt. Daarnaast heeft de investering verder geen koppeling met de financiële markten en maakt het de investeringsportefeuille wat spannender.

Succesvolle onderneming

Hoe is het de ondernemer in Heerenveen vergaan? Hij heeft zijn startkapitaal volledig weten op te halen via crowdfunding en heeft nu al vier jaar lang een goedlopende sekswinkel in Heerenveen. Zijn startkapitaal is bijeengebracht door 55 investeerders die een lening verschaften en die inmiddels al bijna afgelost zijn. Deze ondernemer is daarom een goed voorbeeld van succesvolle crowdfunding.