De Fryske Marren gaat op afspraak werken, hoe gaat dat?

Politiek
De Fryske Marren gaat op afspraak werken Foto DFM
De Fryske Marren gaat op afspraak werken Foto DFM

DFM - Vanaf komend najaar gaat gemeente de Fryske Marren op afspraak werken. Wie gebruik wil maken van producten of dienstverlening van de gemeente kan dan vooraf digitaal of telefonische een afspraak plannen. Het gaat dan bijvoorbeeld om te regelen van een paspoort of geboorteakte.

De Fryske Marren wil op deze manier dat inwoners ,,beter en sneller geholpen aan de publieksbalies in het gemeentehuis in Joure en de servicepunten in Balk en Lemmer.’’ Met het maken van een afspraak ,,weet de inwoner precies wanneer hij of zij geholpen wordt, zonder wachttijden. De exacte invoerdatum is nog onbekend, maar onze inwoners worden hier tijdig over geïnformeerd.’’ Tot de invoering kunnen de inwoners nog zonder afspraak binnenlopen bij de gemeente.

Dienstverleningsvisie
De gemeenteraad heeft op 22 juni 2022 de dienstverleningsvisie ’Tsjinstferliening, ús nammekaartsje’ vastgesteld. Onderdeel daarvan is om alle fysieke dienstverlening op de drie locaties op termijn op afspraak te laten verlopen.

Wethouder Janita Tabak: ,,Het werken op afspraak is één van de inspanningen die de gemeente doet om de kwaliteit van haar dienstverlening te verbeteren en moderniseren. Door alleen nog maar te gaan werken op afspraak wil de gemeente zo goed mogelijk inspelen op de wensen en behoeften van de inwoners.”

Maatwerk en snelbalie
,,Door het digitaliseren van producten en diensten is er in de toekomst meer maatwerk nodig. Hierop willen we ons voorbereiden. Het werken op afspraak biedt veel voordelen voor inwoners en we houden altijd rekening met kwetsbare inwoners. Bijvoorbeeld door te allen tijde een zogenaamde ‘snelbalie’ open te houden om spoedaanvragen of andere bijzonderheden op te kunnen vangen, zodat de menselijke maat nooit in de knel komt.’’