Fryslân en Groningen denken verschillend over Lelylijn

Politiek
Afbeelding

HEERENVEEN - De provincies Fryslân en Groningen staan nog altijd niet op één lijn wat betreft de Lelylijn. Dat werd woensdag duidelijk tijdens debatten in Provinciale Staten in Groningen en in Leeuwarden. 

Terwijl de politiek in Fryslân de nieuwe, nog aan te leggen spoorlijn verankeren in de nieuwe omgevingsvisie, kwam in Groningen gedeputeerde Fleur Gräper (D66) met heel andere teksten.

Gräper: ‘Er is een kleurverschil met Friesland: Vanuit Gronings perspectief is de Lelylijn veel duurder dan het ontwikkelen van een snelle spoorverbinding via bestaand spoor. Het doel is voor ons leidend: Groningen moet snel met de Randstad verbonden worden, dat mag linksom maar ook rechtsom.’

Kortom: de provincie Groningen is niet op de Lelyspoorlijn tegen, maar het is ook een optie om te kiezen voor het verbeteren van het bestaande spoor van Groningen over Hoogeveen, Meppel en Zwolle. Met die variant schiet Fryslân echter niets op. ‘Voor ons is het doel leidend: zorgen dat wij vanuit Groningen snel vanuit de Randstad verbonden worden. Dat maakt dat we ongelooflijk fan zijn van de Lelylijn, maar ook de optie over bestaand spoor open houden.’

De Friese gedeputeerde van verkeer, Avine Fokkens wil de komende tijd in volle vaart doorgaan met de lobby voor de Lelylijn. Fokkens wil binnenkort ook overleggen met haar collega’s Gräper van Groningen en Bijl van Drenthe, om te onderzoeken of de drie noordelijke provincies meer tot één standpunt kunnen komen.

VNO-NCW en RUG willen ook Lelylijn

‘Wat de provincie Groningen ook zegt, Fryslân blijft sterk voorstander van de Lelylijn’, zegt Avine Fokkens. Fryslân voelt zich ook gesteund door verschillende andere maatschappelijke organisaties zoals werkgeversorganisatie VNO-NCW en Rijksuniversiteit Groningen, die zich allebei erg achter de Lelylijn scharen. Ook de gemeente Groningen is, net als de provincie Fryslân, een voorstander van de Lelylijn.

Het afgelopen week gepresenteerde Groeifonds van 20 miljard van de ministers Hoekstra en Wiebes wordt door de provincie Fryslân gezien als een kans om de nieuwe spoorlijn te financieren.