Het effect van corona op de cultuur van bezorgen

In bedrijf
Afbeelding

INGEZONDEN - Nog altijd zitten we middenin een pandemie, ook al is 2020 inmiddels afgelopen. Het coronavirus grijpt immers nog altijd veel om zich heen, wat onder andere komt door de mutaties.

Wel is er hoop. Veel lidstaten van de Europese Unie zijn namelijk al begonnen met het vaccineren van de inwoners, wat ook in Nederland niet lang meer zal duren. Er schijnt dus licht aan het einde van de tunnel, waar we allemaal op zaten te wachten. Corona heeft immers veel invloed gehad op ons dagelijkse leven. Ook de cultuur van het bezorgen van producten is in de afgelopen maanden hevig veranderd door het virus. 

Restaurants bezorgen hun eten

Door de opgelegde maatregelen moeten de restaurants vooralsnog hun deuren gesloten houden. Toch kun je nog wel genieten van hun culinaire hoogstandjes, dit bezorgen ze namelijk gewoon bij je thuis. Zo kun je je eigen woonkamer omtoveren tot een sterrenrestaurant. Ook in de stad Groningen vind je diverse restaurants die nu een bezorgservice aanbieden. Gustatio, een Italiaans restaurant, heeft bovendien iets extra speciaals weten te creëren. Zij geven jou namelijk de instructies en ingrediënten, waarna je zelf hun recepten thuis kunt koken en eten. Ook Tapaseria Catalana heeft iets nieuws bedacht tijdens de lockdown: tapas to go. Haal bij het restaurant tapas op wat je vervolgens thuis kunt opeten. 

Wiet bezorgd aan de deur

Naast heerlijk eten van luxe restaurants worden nog veel meer spullen bezorgd aan de deur. Zo ook wiet. De coffeeshops mogen de deuren immers nog niet openen van het Nederlandse kabinet, waardoor ze dus andere ideeën hebben bedacht om hun klanten alsnog te kunnen plezieren. Het afhalen van de drugs is hierbij mogelijk, maar er zijn ook coffeeshops die hun wiet bezorgen aan de klant. Sterker nog, er is zelfs een online coffeeshop gestart. Op deze site kun je dus online je favoriete wiet bestellen. Het zal vervolgens bij je bezorgd worden, hartstikke handig dus. Bovendien is het volledig legaal, dus het zal normaal gesproken geen gedoe opleveren. 

Vertraging van post en pakketten

Dat Nederlanders in de tijd van het coronavirus ontzettend veel online spullen was al wel bekend. Toch ligt dit aantal tijdens de algehele lockdown waar we op het moment inzitten nog een stuk hoger. Mogelijk heeft dit ook te maken gehad met de feestdagen die we net achter de rug hebben. Cadeautjes voor Sinterklaas en kerst moesten immers met name online besteld worden. PostNL moest vervolgens deze pakketjes bezorgen, net zoals de post. De bezorgers van dit bedrijf bezorgen inmiddels meer dan 1,7 miljoen pakketten en ook nog eens 14 miljoen poststukken per dag. Dit komt door de hoge volumes van eerdere weken, maar dus ook door de sluiting van niet-essentiële winkels. Door deze extreme drukte is het helaas dan ook mogelijk dat jouw pakket of post toch wat langer onderweg is dan normaal gesproken het geval is. Belangrijke post krijgt alsnog wel voorrang van PostNL. Hierbij kun je onder andere denken aan medische post en rouwpost.