Het regelen van een bedrijfslunch

In bedrijf
Afbeelding

INGEZONDEN - Denk je erover om een zakenlunch voor jouw team te organiseren? 

Het is een geweldige manier om jouw team te belonen, kameraadschap op te bouwen en medewerkers de kans te geven te netwerken met collega’s buiten hun normale afdeling. Maar het is ook veel werk.

Helaas mislukken veel bedrijven die dit soort evenementen proberen te organiseren omdat ze niet genoeg aandacht besteden aan de logistiek of een plan van aanpak hebben van begin tot eind. Daarom hebben we enkele deskundige tips verzameld voor het plannen van de perfecte bedrijfslunch.

De uitnodiging

Als je een potentiële klant wilt overtuigen om een contract met jouw bedrijf te tekenen, moet je hem een duidelijke uitleg geven waarom je hem heeft uitgenodigd voor de lunch. Je zult op hun zorgen kunnen reageren: ‘Wij willen graag onze strategieën afstemmen op die van jouw bedrijf om zowel ons wederzijds succes als de klanttevredenheid te maximaliseren,’ als je hen vertelt waarom je hen hebt uitgenodigd voor de lunch. Je kunt een potentiële klant uitnodigen voor de lunch om erachter te komen wat zijn belangrijkste problemen zijn. Je zou dan jouw item kunnen gebruiken als verkoopargument: ‘Ons product is specifiek wat je nodig heeft.’ Om jouw gesprek te richten op de wensen van een potentiële klant, moet je hen uitnodigen om met je te dineren als je daar een goede reden voor hebt. Hoe meer zij het gevoel hebben dat je hen kent, hoe leuker zij je zullen vinden, en hoe groter de kans dat zij jouw aanbod zullen accepteren wanneer je hen vraagt me je samen te werken.

Zorg ervoor dat je vooraf eet.

Ook al heb je een zakenlunch, je bent nog steeds aan het werk. Dit betekent dat je op je best moet zijn. Door vooraf te eten blijf je geconcentreerd en voorkom je dat je te opgeblazen bent om effectief met je collega’s te communiceren. Dit is vooral belangrijk als je hebt gekozen voor een restaurant met alcohol op het menu. Hoewel een glas wijn je kan helpen ontspannen, kun je je ook een vermoeid gevoel geven, waardoor je minder effectief bent tijdens de vergadering. Zorg ervoor dat je van tevoren eet, zodat je scherp blijft en eventuele alcoholgerelateerde blunders voorkomt.

Weet welke onderwerpen je moet vermijden.

Er zijn genoeg onderwerpen die je tijdens de zakenlunch koste wat kost moet vermijden: - Religie: Religie is een onderwerp waar mensen erg gepassioneerd over zijn, en het is het beste om dit onderwerp te vermijden. Als jouw klant religieus is, bestaat de kans dat je dit als onderwerp kiest en hem beledigt. Als ze niet gelovig zijn, moet je er niet over beginnen, ook al ben je nieuwsgierig: het is niet aan je om ernaar te vragen. - Politiek: Net als religie is politiek een onderwerp waar mensen erg gepassioneerd over zijn. Het is beter om dit onderwerp te vermijden, omdat het jouw cliënt kan beledigen. Als ze politiek zijn, bestaat de kans dat ze een tirade afsteken die je niet kunt stoppen. Als ze niet politiek zijn, bestaat de kans dat ze zich vervelen en niet geïnteresseerd zijn in wat je te zeggen hebt. - Geld: Dit is een onderwerp waar veel mensen erg gepassioneerd over zijn. Vermijd het bespreken van geld ten koste van alles, omdat het jouw cliënt kan beledigen. Als ze gepassioneerd zijn over geld, bestaat de kans dat ze een tirade afsteken die je niet kunt stoppen. Als ze niet gepassioneerd zijn over geld, bestaat de kans dat ze zich vervelen en niet geïnteresseerd zijn in wat je te zeggen hebt. Benieuwd naar nog meer tips? Bekijk ze hier!