Kamerpresentaties van Matthijs Röling, Hans Boer, Rienold Postma en Ton Mars in Museum Belvédère

Cultuur en uitgaan
Afbeelding

ORANJEWOUD - Kunstschilder Matthijs Röling (1943) vond zijn inspiratie dicht bij huis voor zijn reeks tuin-schilderijen. 

Vanuit de serre of het terras van zijn huis in Ezinge, schilderde Röling onder de wisseling der seizoenen met regelmaat zijn diepe tuin met hagen en bomen. Met een fijn gevoel voor licht en schaduw weet de kunstenaar de kleurklanken van elk seizoen feilloos te treffen en daarmee sfeer te scheppen en sentimenten op te roepen. In deze kamerpresentatie brengt Museum Belvédère een aantal tuin-schilderijen samen die Röling met de jaren maakte en viert tevens de verwerving eerder dit jaar van één van zijn schilderijen uit een reeks die tot de hoogtepunten uit zijn oeuvre kan worden gerekend. Aanvullend op deze presentatie zijn twee foto’s opgenomen uit de serie die fotograaf Mischa Keijser (1974) in opdracht van Museum Wierdenland maakte van het interieur en de tuin van Rölings huis.

De kamerpresentatie Matthijs Röling – Tuinen werd in nauwe samenwerking met Museum Wierdenland te Ezinge georganiseerd. Waar Museum Belvédère de bezoeker uitnodigt naar buiten, neemt Museum Wierdenland de bezoeker juist mee naar binnen en toont het schilderijen en muurschilderingen die Röling maakte in zijn eigen huis. Van 17 december tot en met 4 juni is in dat museum de tentoonstelling Binnen kijken bij Matthijs Röling te zien.

Lees hier verder.

Hans boer – Binnenwerelden 

Hans Boer (1947) is met meerdere schilderijen vertegenwoordigd in de collectie van Museum Belvédère. In de kamerpresentatie Hans Boer – Binnenwerelden laat het museum recent werk van zijn hand zien, waarin zijn gevoel voor bestorven kleuren en verstilling de boventoon voert. Zijn composities ontstaan na een langdurig proces van schilderen, ordenen, overschilderen en herordenen en kunnen worden beschouwd als een voortgaande zoektocht naar harmonie. In zijn schilderijen worden waarnemingen, indrukken of associaties meegewogen, maar ze voegen zich tijdens het schilderen volledig naar de abstracte grondtonen van zijn werk, dat in de eerste plaats een afspiegeling is van een binnenwereld.

Rienold Postma – Zachte portretten

De kunstwerken van de al decennia lang in Friesland werkzame kunstenaar Rienold Postma (1950) behoren tot de vaste waarden van Museum Belvédère. In de kamerpresentatie die het museum in de westvleugel laat zien, wordt voornamelijk recent werk getoond rond het thema portretten. Zoals in zijn eerdere schilderijen, laat de kunstenaar zich in de weergave van hoofden en gezichten meer leiden door zijn verbeelding dan door de werkelijkheid. Dat levert in zijn portretten even verrassende beeldoplossingen als inzichten op.

Ton Mars – Auf eigene Gefahr serie van negen etsen, 1976

In 1974 nam Ton Mars (1950) een foto van een waarschuwingsbord bij de Brandenburger Tor in Berlijn. Het was de tijd van de Koude Oorlog en het bord stond dicht bij de muur die Oost- van West-Berlijn scheidde. De Berliner Stadtreinigung waarschuwde voetgangers dat, in geval van sneeuw en ijs, het betreden van de locatie op eigen risico was. Dat het gevaar van uitglijden niet opwoog tegen het levensgevaar, waarvan de muur en de gesloten Brandenburger Tor getuigden, vond Mars destijds zo bizar dat hij het twee jaar later verwerkte in een serie van negen etsen.

Verlengd: Han Bennink – 80 maar jonger

Museum Belvédère viert met deze kamerpresentatie het 80ste levensjaar van drummer en beeldend kunstenaar Han Bennink. Benninks collages en assemblages zijn het resultaat van een onbevangen, associatief spel met vormen en voorwerpen uit zijn directe omgeving. Onaanzienlijke objecten wekt hij tot leven en geeft hij met enkele toevoegingen bijna achteloos nieuwe betekenissen. Ze zijn de getuigenissen van een vrije geest, maar hoe luchtig ze ook schijnen, ook van onderzoek en zelfreflectie.

Verlengd: Duelportretten van Gosse Koopmans en Christiaan Kuitwaard

In de prentenkamers worden de portretten getoond die Gosse Koopmans (1957) en Christiaan Kuitwaard (1965) van elkaar maakten tijdens de kunstbeurs Art Noord, die van 6 t/m 9 oktober in het museum plaatsvond. 

Oók te zien: Jochem Hamstra – Een fragment van leven

De schilderkunst van Jochem Hamstra (1962, Heerenveen) beweegt zich tussen figuratie en abstractie, maar is altijd gestoeld op de visuele waarneming. Als een ‘stadsjutter’ verzamelt hij tijdens zijn vele wandelingen door de binnenstad van Groningen zowel indrukken als materialen. Deze collageachtige aanpak loopt als een rode draad door zijn oeuvre. Alles is inspiratie en inspiratie is overal. Dankzij een sterke persoonlijke stijl en een geraffineerd kleurgebruik is Hamstra’s werk altijd verrassend en toch herkenbaar. Zo heeft hij een coherent en kwalitatief hoogstaand oeuvre opgebouwd, dat nog nooit in de volle breedte is getoond. Reden genoeg voor Museum Belvédère om zijn eerste museale solotentoonstelling te organiseren. Zijn werk is ruim vertegenwoordigd in de collectie en Jochem Hamstra behoort sinds de oprichting van het museum tot de kernkunstenaars.

Bekijk hier de film over de tentoonstelling.

De kamerpresentaties zijn te zien tot 29 januari 2023.