Look-O-Look sluit contract met Caparis

In bedrijf
Afbeelding

HEERENVEEN - - Look-O-Look werkt al vele jaren nauw samen met sociale werkplaatsen voor het verpakken van snoepgoed. 

Op deze manier geeft het Nederlandse merk een impactvolle invulling aan de Participatiewet: in totaal zijn zo’n 400 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt dagelijks bezig met het inpakken van Look-O-Look snoep dat vervolgens internationaal wordt gedistribueerd. Recent sloot Look-O-Look een contract met Caparis. Op dit moment zijn dagelijks 100 mensen van Caparis voor Look-O-Look aan het werk op de locaties in Drachten en Heerenveen; op termijn zullen dit er 200 zijn.

Look-O-Look steelt al 50 jaar de harten van snoepliefhebbers door verschillende, creatieve snoepsoorten aan te bieden. De iconische hangzakjes met gele topkaarten zijn wereldwijd een fenomeen, evenals het meer recent geïntroduceerde ‘gifting segment’ met traktaties zoals Snoep Pizza, Snoep Sushi, Snoep Burger en de Party Bottle. Het verpakken van dit snoepgoed, maar bijvoorbeeld ook de handling en assemblage van displaydozen wordt verzorgd door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Inclusief Caparis werkt Look-O-Look samen met zeven arbeidsontwikkelbedrijven in Nederland. 

Concrete invulling maatschappelijke betrokkenheid

Look-O-Look heeft als doelstelling om minimaal 25% van de verpakkingsactiviteiten onder te brengen bij sociale werkvoorzieningen. Mathilde Martens, Managing Director bij Look-O-Look: “Wij hebben maatschappelijke betrokkenheid hoog in het vaandel staan. Met onze intensieve samenwerking met arbeidsontwikkelbedrijven zoals Caparis geven we daar een concrete invulling aan. Tegelijkertijd bewijzen deze bedrijven ons een grote dienst door ons snoep met zorg te verpakken. Wij zijn heel blij met de samenwerking, deze mensen maken een groot verschil voor ons.”

Samenwerking met Caparis (locaties Drachten en Heerenveen)

De samenwerking en het contract met Caparis loopt vanaf april 2021 en beide partijen hebben de intentie langdurig samen te werken. Op de locaties van Caparis in Heerenveen en Drachten wordt snoep van Look-O-Look ingepakt: In Heerenveen gaat het om ‘open snoep’ dat in bulk wordt aangeleverd en wordt omgepakt in zakjes of doosjes. Op de locatie in Drachten wordt de handling van gesloten verpakkingen verzorgd. Hier worden bijvoorbeeld de bekende gele topkaarten aan zakjes gehecht en ompakwerkzaamheden verricht, zoals het opzetten en inrichten van displaydozen. Dagelijks zijn ongeveer 100 mensen voor Look-O-Look aan het werk, die tienduizenden eenheden verwerken.

Wethouder Felix van Beek, gemeente Smallingerland: “Het is goed om te zien dat Caparis een contract heeft afgesloten met het internationale Look-O-Look. Dit biedt Caparis en zijn medewerkers nieuwe kansen en uitdagingen.”

Anita van Nimwegen, directeur Caparis: “Wij zijn trots dat Look-O-Look kiest voor Caparis als samenwerkingspartner. We zijn gespecialiseerd in het verpakken van foodproducten, beschikken over de nieuwste machines en zijn FSSC 22000, ISO 27001 en ISO 9001 gecertificeerd. Het inpakwerk dat Look-O-Look aan ons uitbesteedt past heel goed bij ons. Het biedt continu werk voor een grote groep collega’s en betekent rust, ritme en routine. We zijn begonnen met zo’n 100 mensen in Heerenveen en Drachten; uiteindelijk zullen er bij Caparis zo’n 200 collega’s voor Look-O-Look aan het werk zijn.”

Wet banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten

De samenwerking met Caparis past binnen het quotum arbeidsbeperkten. Binnen deze wet (Wet banenafspraken en quotum arbeidsbeperkten, vanaf 1 april 2015) hebben het kabinet en werkgevers afgesproken om een bepaald percentage mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst te nemen of in te lenen. 

Voor de arbeidsontwikkelbedrijven betekent de samenwerking met Look-O-Look:

  • Continuïteit in orders gedurende het jaar
  • Variatie in werkzaamheden en werksoorten
  • Werk dat goed past bij de mensen die het doen
  • Voor hen is het bovendien plezierig om te werken met een tot de verbeelding sprekend merk en een herkenbaar eindproduct. Ze zien hun ‘eigen’ zakjes hangen in de winkel.

Over Look-O-Look

Look-O-Look is al sinds 1969 het meest kleurrijke snoepmerk van Nederland. In 1989 werd Look-O-Look onderdeel van de Van Melle Group. Door die overname veroverde Look-O-Look in steeds meer landen de harten van kleine en grote liefhebbers. In 2001 volgde de fusie van Van Melle met de Italiaanse Perfetti Group. Onder de vleugels van Perfetti Van Melle nam de groei van Look-O-Look een nog grotere vlucht en werd het merk geïntroduceerd in landen over de hele wereld. Het schap vol hangzakjes met de iconische gele topkaarten is inmiddels in 20 landen een fenomeen. Vanaf 2019 werd een nieuwe, opvallende positionering uitgerold met de lancering van ‘De Wondere Wereld van Look-O-Look.’ De relaunch werd vertaald naar een opfrissing van het logo, een nieuw design van de verpakkingen, een wonderlijke website en de lancering van nieuwe snoepsoorten. Tegelijkertijd werd een flinke stap gemaakt op plasticreductie: de hoeveelheid plastic werd met 25% gereduceerd.