Museum Belvédère epicentrum Expedition Zone tijdens Oranjewoud Festival

Cultuur en uitgaan
Afbeelding

ORANJEWOUD - Tijdens de aankomende elfde editie van Oranjewoud Festival zal Museum Belvédère als geheel geïntegreerd worden in het veelzijdige, vierdaagse muziekfestival.

Een belangrijk deel van de Expedition Zone, de avontuurlijke programmalijn van het festival, vindt plaats in en om het Museum. De beleving van de hoofdtentoonstelling Als de Dood wordt door de samenwerking met het festival een unieke ervaring; het raakvlak van beeldende kunst en muziek zal op tal van manieren worden geëxploreerd.

Museum Belvédère zal van 27 t/m 29 mei tussen 10.00 en 17.00 uur het epicentrum vormen van de Expedition Zone, met een collectie installaties, presentaties en performances in en rondom het museumgebouw die de muzikale ervaring prikkelen. Na 17.00 uur is het Museum decor voor losse voorstellingen.

Het bloembed met speakertjes dat voormalig Componist des Vaderlands Mayke Nas vorig jaar bouwde voor de Kas van Nas, krijgt een centrale plaats in het Museum. Na voltooiing van het instrument heeft Nas er een volwaardige compositie voor geschreven van 30 minuten die gedurende de hele dag te beluisteren en te bekijken is. Het vormt een speels kijk- en luisterspel waarbij de speakers lijken te dansen en zelfs iets menselijks krijgen.

Onder de titel re:Connect creëert de Iraanse componist en pianist Setareh Nafisi samen met geluidskunstenaar Nicholas Thayer en beeldend kunstenaar Rob van den Broek een interactieve installatie, bestaande uit 14 deuren met ingebouwde instrumenten. Zij staan symbool voor de disconnectie tussen publiek en musici tijdens de pandemie en het verlangen naar verbinding. Van kunstenaar Van den Broek zal een viertal andere installaties te zien zijn, die eveneens aansluiten bij het thema van de hoofdtentoonstelling Als de Dood.

Regisseur en componist Robin Coops presenteert de eerste uitkomsten van zijn onderzoekstraject bij Station Noord waarbij hij de virtuele wereld en de tactiele realiteit met elkaar verbindt. Tijdens een-op-een-sessies krijgen bezoekers een VR-bril op om dit fysiek te ervaren. Virtual Tactility maakt deel uit van een driejarig ontwikkelingstraject in samenwerking met het Noord Nederlands Orkest.

Rondom het Museum:

Componist Miranda Driessen componeert in opdracht van Oranjewoud Festival een werk voor acht windharpen, getiteld Sanctuary of Sound. De uitvoering duurt drie etmalen en is te beluisteren op het weiland vlak bij Museum Belvédère. Gedurende de 72 uur dat het stuk duurt worden de harpen 53 keer gestemd. De momenten waarop dat gebeurt, worden bepaald door het zogeheten plastische getal.

Kunstenaarsduo Jurjen Alkema en Andrea Dröes brengt de natuur en cultuur met elkaar in dialoog met [tik], een locatiecompositie en lichtkunstwerk dat eigenschappen van de natuur hoor- en zichtbaar maakt door middel van 49 geometrisch gerangschikte tikkende kastjes. Het vormt de voltooiing van het project dat in 2022 een proefopstelling kende op een andere locatie.

Bezoekers van de Expedition Zone kunnen uiteraard ook het museum bezoeken, waar naast de hoofdtentoonstelling in de westvleugel ook werk uit de vaste collectie hangt van 8 Friese Kunstenaars in de oostvleugel. Voor museumbezoekers biedt de programmering van Oranjewoud Festival een extra bijzondere en unieke ervaring.

Kortom, het wordt een unieke beleving voor culturele avonturiers die houden van kunst, muziek en natuur.

De complete programmering in en om het museum is te bezoeken met de Dagkaart Expedition Zone of een toegangskaart voor het museum à € 14,00 (de Museumkaart is ook geldig). Dit is inclusief toegang tot Festivalhart De Proeftuin en de Family Zone. Buiten openingstijden biedt Museum Belvédère plaats aan een aantal avondconcerten in het Museumcafé. Hiervoor moet apart een kaartje worden gekocht. De kaartverkoop is gestart!

Voor meer informatie: https://www.oranjewoudfestival.nl/zone/expedition/