Tips om promotieproducten effectief te gebruiken

INGEZONDEN - Je hebt een aantal promotieartikelen bedrukt met je bedrijfsnaam. Goedzo, 

want het verspreiden van je merk via artikelen, met bijvoorbeeld een custom keycord, die men in het dagelijks leven gebruikt, is al decennia een marketingtool die zichzelf bewezen heeft. Ondanks de komst van internet en sociale media, waar de consument zich intussen een weg moet banen tussen de reclames door. Giveaways of promotieartikelen worden altijd gezien en zelden weggegooid. Hoe zorg je ervoor dat ze zich verspreiden?

Eerst geven, dan nemen

Marketingwizards kunnen het wel van de daken schreeuwen: eerst geven, dan pas nemen. Op sociale media zitten potentiële klanten niet te wachten op berichten die beginnen met 'Koop nu...', 'Ga naar...' of 'Er zijn nog tickets voor...'. In real life gaat het net zo: een horecaondernemer doet er bijvoorbeeld goed aan een gratis proeverij op straat te organiseren om daar later de vruchten van te plukken. Bijvoorbeeld in de vorm van een vol restaurant - zie de vaste gewoonte van super-ondernemer en horecagoeroe Gordon Ramsay. Wil je badkameraccessoires aan de man brengen, een voetbalteam van shirtreclame voorzien of je sportschool promoten? Geef dan eerst wat weg! Een betaalbare eerste stap is bijvoorbeeld handdoeken bedrukken en cadeau doen.

Speel in op behoeftes

De giveaway, vroeger bekend onder de naam relatiegeschenk en ook wel promotieproduct of -artikel genoemd, heeft zichzelf al ruimschoots bewezen als het gaat om fysieke marketing. Net als met de al genoemde bedrukte handdoeken kun je inspelen op diverse behoeftes. Veel werknemers hebben allerlei sleutels en toegangspasjes die ze op een handige manier bij zich willen dragen en dat kan het beste met custom keycords: de lintjes met klemmetjes eraan om al deze spullen op één plek te bundelen. Het opvallende lintje (met jouw merknaam erop!) zorgt ervoor dat de sleutels en pasjes ook altijd in het oog springen - dus niet snel kwijtraken. Je speelt hiermee in op een behoefte.

Kies de juiste promotieartikelen

Het gaat erom dat je giveaways uitkiest die men vaak gebruikt, maar die ook een beetje bij je bedrijf passen. Het keycord is een universeel item dat iedereen wel kan gebruiken. Terugkijkend naar het voorbeeld van de handdoeken, voor een voetbalteam kun je dus nog gerichter te werk gaan: voetballers douchen immers na de wedstrijd. Met andere woorden: leef je in, denk mee en kies aan de hand daarvan voor welk promotieartikel je gaat. Vroeger waren er de aanstekers waarop de naam van de sigarenzaak stond, nu denk je eerder aan een stressbal om een coaching bedrijf te promoten, een koffiemok met daarop de naam van een banketbakkerij of een muismat van een IT-bedrijf.

Verspreid eerst op voor de hand liggende plekken

De verspreiding van de promotieproducten is geen hogere wiskunde. In de vorige alinea staan al wat typische voorbeelden. Het is simpelweg zaak om producten te kiezen die bij je merk passen, en er daar altijd een voorraadje van bij je te hebben. Overal waar je komt, laat je ze achter als aardigheidje. Wat voor merk of bedrijf jij wilt promoten, kunnen we alleen maar raden, maar de gedachtekronkel mag duidelijk zijn. Nog een paar voorbeelden dan:

  • Een verkoper van watersportartikelen doet er goed aan zwemvesten met zijn merknaam bij botenverhuurbedrijven en scheepswerven achter te laten
  • Een cv-installateur geeft fleecedekentjes met daarop zijn bedrijfsnaam weg bij reparaties
  • Een loodgieter doet flesjes bronwater met zijn logo erop cadeau aan zijn klanten, en stalt ze uit in zijn bedrijfspand
  • Een houtzagerij levert een partij hout af en laat de klant de pakbon tekenen met een bedrukt potlood, of geeft er een rolmaat of meetlint bij

Kleine reclamezuilen gaan van hand tot hand, dus doe er niet te zuinig mee

Je merknaam wordt door veel mensen gezien en onthouden, dat is de gedachte achter het promotieartikel. Denk eraan dat veel artikelen van hand tot hand gaat, zoals de oersimpele maar wel degelijk effectieve balpen. Dat soort spullen kun je overal op een laconieke manier laten slingeren. Kijk zelf maar eens in de pennenbak op je bedrijf of thuis, wat voor namen er allemaal op de pennen staan. Mensen zijn van nature geneigd om te lezen wat erop staat en de namen blijven in hun achterhoofd zitten. Of je de giveaway nu persoonlijk overhandigt of zogenaamd vergeet, maakt niet uit. Niemand gooit zomaar een volle pen weg. Als promotieartikelen toch eens kon praten, zou je ervan opkijken op welke plekken ze al als kleine reclamezuil hebben gediend! Wees er dus scheutig mee, er zijn elke dag tig momenten dat je zo'n pen weg kunt geven. En dat geldt ook voor muismatten, handdoeken en keycords: wanneer je er niet te zuinig mee doet, verspreiden ze zich vanzelf!