‘Trots dat we nu zo goed weten wat onze gasten belangrijk vinden’

grootheerenveen
Afbeelding

Met een leeftijd van 33 en 31 jaar vallen ze nog in de categorie ‘jonge ondernemers’. Toch hebben ze samen al 31 jaren horecaervaring in hun rugzak zitten. Waardevolle bagage die een prachtige basis vormt voor hun drie horecazaken. Cem Sahbaz en Tessa de Lange uit Heerenveen zijn niet van het halve werk. Met een positieve instelling gaan ze altijd voor perfectie. Alles om het hun gasten naar de zin te maken.

Toen heel Nederland na de eerste lockdown dacht van corona af te zijn, wordt Cem Sahbaz uit Heerenveen benaderd door de eigenaar van het pand aan de Paul Krugerkade. Of hij interesse heeft om het pand te huren en er iets moois van te maken zodat het aanwinst is voor Heerenveen is. Cem zijn ondernemershart begint acuut sneller te kloppen. Het pand heeft ontzettend veel potentie en gelukkig, zijn vriendin Tessa is ook enthousiast. 

Alles over de kop

“Als klein kind liep ik vaak door deze straat en toen vond ik het al het mooiste pand van de straat”, zegt Cem. “We hoefden er beiden niet lang over na te denken. De eerste coronagolf was net voorbij en bijna niemand zag die tweede golf aankomen. We dachten dus een goede timing te hebben. Na een paar nachten slapen besloten we er in juli voor te gaan. Het heeft een jaar geduurd om alles op te knappen, maar als we iets doen, dan doen we het goed. Van boven tot beneden: het ging allemaal over de kop.”

Een goede basis

Het stel kent elkaar van de Hanzehogeschool in Groningen. Daar maakten ze vijf jaar geleden kennis. Dat ze drie jaren later samen de horecazaak van hun dromen zouden hebben, hadden ze nooit gedacht. Wel hebben ze beiden al een flinke achtergrond in de horeca. Zo rolt Tessa er op haar achttiende in met een vakantiebaantje op Schiermonnikoog. Na verschillende banen in de horeca start ze op haar vijfentwintigste haar eigen koffiezaak: Coffee Break in Groningen, een van de drie zaken die het stel ondertussen samen runt.

Paplepel

Als er iemand voorbestemd is voor de horeca, dan is het Cem. Hij groeit op in het Italiaanse restaurant van zijn vader, Paolo, dat ze samen bestieren. “Ik vind het heerlijk om met mensen om te gaan. Met een eigen restaurant, heb je elke dag visite”, vertelt hij stralend. Al vanaf zijn vijftiende werkt hij in het restaurant. Van afwas tot aan bediening: hij heeft het met de paplepel ingegoten gekregen. Dankzij het hechte familiebedrijf weet hij al snel dat hij ook de horeca in wil. “Ik houd ervan om nieuwe dingen te doen, om iets te creëren. Met de vrijheid om zelf te bepalen wat ik doe, dan ben ik op mijn best.”

Perfectie, tot in de details

Hun gloednieuwe restaurant is dan ook een heerlijk leeg canvas voor Cem. Het stel doopt hun horecazaak om tot Paultje Café Cuisine en ze weten precies hoe ze het willen hebben. Cem: “Het interieur heb ik voor een groot deel ontworpen. En daarin ga ik best ver. Maar het moet gewoon kloppen. Zo hebben we wel drie maanden op een stukje behang uit Denemarken gewacht.” En de rode kleur van de banken? “Die heb ik afgestemd op de voordeur van het gemeentehuis die je aan de overkant ziet en doorgevoerd in de hele benedenverdieping”, laat hij trots zien.

Gastvrijheid als drijvende kracht

Het succes van hun restaurants zit hem in de focus op de gasten. Iets wat de twee door de jaren heen hebben geleerd. Weliswaar door af en toe fouten te maken, want deze kunde leer je nu eenmaal niet uit een boek. Tessa: “Toen ik begon met ondernemen, deed ik veel dingen mis. Door fouten te maken en door inspiratie op te doen uit de dingen om je heen, word je telkens beter. Zo zijn we er door de jaren heen echt goed in geworden om te weten wat belangrijk is voor onze gasten. En dat gaat van personeel tot aan de sfeer. Ja, ik ben er heel trots op dat we dat nu zoveel beter doen dan in het begin.”

Allergisch voor negativiteit

Het glas is altijd halfvol bij het ondernemerspaar. Na een jaar lang klussen kunnen ze eindelijk open. Maar na twee maanden moeten ze hun deuren alweer sluiten dankzij corona. Ze blijven positief en zoeken continu werk voor hun personeel. En valt er iets niet te krijgen? Dan maken ze het zelf. Zo loopt Tessa vast in de zoektocht naar de perfecte koffiebonen. Intussen heeft ze haar eigen gebrande bonen. Binnenkort openen ze een website zodat iedereen hun ‘Zwarte Goud’ kan proeven. En daarmee is onderneming vier een feit.

Combineren kun je leren

De grootste uitdaging zit hem in het combineren van de drie horecazaken. Tessa: “Elke zaak heeft zo zijn eigen stijl. Een eigen doelgroep, maar ook verschillende piekmomenten. Vooral toen Paultje net open was, moesten we daar heel erg onze weg in vinden. En nog steeds wil ik het liefst op hetzelfde moment zowel in Groningen en hier in Paultje zijn. Maar door niet alles zelf te willen doen, gaat dat al een stuk beter.”

Tekst en foto’s: Sonja Harkema