Europarlement geeft steun én geld aan Lelylijn: ‘Past in Europees spoorplan’

Algemeen
NS trein
NS trein Foto: Dennis Stoelwinder

HEERENVEEN - De Lelylijn is door het Europees Parlement aangemerkt als onderdeel van een van de belangrijkste spoorlijnen in Europa. In Brussel kregen de plannen voor de spoorlijn woensdag brede steun.

De Lelylijn is belangrijk voor Europa, dus komt er Europese financiering beschikbaar om het spoor te realiseren. Het nieuwe spoor valt binnen het traject Amsterdam-Bremen-Kopenhagen en wordt daarmee opgenomen in het Europees spoorplan.

 ”Dit was eerst iets Nederlands”, zegt Europarlementariër Tom Berendsen van het CDA. “Wij hebben ervoor gezorgd dat het nu ook in het belang van de Duitse en Deense collega’s is. Dat is gelukt.” 

Toch is er nog genoeg te doen op landelijk en lokaal niveau over het nog aan te leggen spoor. Zo stond in het rapport van informateur Ronald Plasterk dat de formerende partijen de Lelylijn een financieel risico vinden.

Maar volgens Berendsen is dat station wel gepasseerd. “Nederland is hier ook mee akkoord gegaan, dus dat betekent dat ze zich eigenlijk verplicht hebben om die Lelylijn ook aan te leggen.”

 Ook in Friese gemeenten is nog twijfel over het nut van de Lelylijn. De komende tijd moeten ze met een advies komen voor de route. Dat lijkt moeilijk te worden, door verschillende belangen.

“Ik snap dat er voor- en nadelen aan zitten”, zegt Berendsen. “Uiteindelijk denk ik dat de bereikbaarheid van het Noorden, de Randstad en de Oostgrens van Duitsland veel kansen biedt.

“”Dus het is heel belangrijk dat de gemeenten met elkaar om tafel gaan en tot een goed akkoord komen. En dat daar waar de nadelen gezien worden, men probeert die tot een minimum te beperken.”

In de plannen die nu zijn aangenomen door het Europees Parlement, wordt ervan uitgegaan dat de Lelylijn zal doorlopen tot Bremen. “Dan is het traject onderdeel van een heel belangrijk spoornetwerk in Europa, dat we in samenwerking met Duitsland en Denemarken aanleggen”, zegt Berendsen.

Elk land pakt natuurlijk zijn eigen spoor aan. Maar hoe het traject precies moet lopen, is niet aan de EU. “Dat is aan de partijen in Nederland”, aldus Berendsen, “Maar ik ben heel blij met dit Europese steuntje in de rug.”

Door Omrop Fryslân