Autobezitters willen auto vaker laten staan

In bedrijf
Afbeelding

INGEZONDEN - Het is de laatste maanden een stuk rustiger op de weg in Friesland. Het coronavirus heeft ervoor gezorgd dat het woon-werkverkeer in en rondom Heerenveen behoorlijk is afgenomen.

 Maar liefst driekwart van de Nederlanders wil bijvoorbeeld vaker de auto laten staan, zo blijkt uitonderzoek.

Langzamer rijden en de auto vaker laten staan

Bijna de helft van de autobezitters is bereid om langzamer te rijden om zo de CO2-uitstoot te verminderen, zo blijkt uit onderzoek van een prijsvergelijkingswebsite. Sinds kort is de maximumsnelheid op snelwegen overdag naar 100 kilometer per uur verlaagd. De helft van de Nederlandse autobezitters staat achter deze maatregel. Ook zijn mensen meer bereid om thuis te werken en op afstand te vergaderen, want een groot aantal Nederlanders is bereid minder vaak de auto te pakken voor woon-werkverkeer dan voorheen. Een kleine groep Nederlanders geeft aan niets te willen veranderen aan hun autogebruik.

Elektrisch rijden steeds populairder

Opvallend is de toenemende populariteit voor elektrisch rijden. Twee derde van de respondenten is in de toekomst bereid in een elektrische of hybride auto te rijden om zo een steentje bij te dragen aan een beter klimaat. Dit zien we ook terug in de verkoopcijfers. Er zijn de laatste maanden een stuk minder auto’ s verkocht, maar de markt voor elektrische auto’ s blijft stabiel ondanks de coronacrisis. Dat komt waarschijnlijk ook door de introductie van de Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP). Particulieren die een nieuwe of tweedehandsauto kopen, kunnen vanaf 1 juli 2020 subsidie krijgen van de overheid. Ook mensen die een elektrische auto leasen, kunnen een beroep doen op deze subsidie. Bij aanschaf van een nieuwe elektrische auto, krijgen mensen een subsidie van 4000 euro. Voor een tweedehands elektrische auto krijgen mensen 2000 euro subsidie, zolang het beschikbare budget voor de subsidie nog niet is uitgeput. Elektrische auto’s zijn wel vaker betrokken bij een ongeluk dan benzineauto’s en de schades vallen vaak duurder uit. Hierdoor is de auto verzekeren ook wat duurder. Het is aan te raden om vooraf verschillende autoverzekeringen met elkaar te vergelijken.

Meer oog voor klimaat door coronacrisis

De coronacrisis heeft gevolgen voor de uitstoot en vervuiling. Zo is de stikstof-uitstoot rond Schiphol gedaald met 74 procent, de CO2-uitstoot verminderde met 79 procent en fijnstof zelfs met 83 procent. Ook burgers willen meer doen dan alleen de auto laten staan. Ongeveer 71 procent van de mensen wil de schonere lucht en de positieve effecten voor het klimaat door de coronamaatregelen behouden. Daarnaast wil 41 procent van de Nederlanders dat de overheid ook in de toekomst oog blijft houden voor de economie en het klimaat. Toch vragen tegelijkertijd 7 op de 10 Nederlanders zich af of de positieve gevolgen voor het milieu die nu zijn ontstaan, ook na de coronacrisis kunnen worden behouden.