Algemeen

VIDEO | Herdenking veteranen De Fryske Marren: “Ook vandaag blijft die vrijheid niet vanzelfsprekend”

Door: Douwe Bijlsma

JOURE – Vanwege de hoge temperaturen werd de jaarlijkse veteranenherdenking in De Fryske Marren vrijdag dit jaar binnen gehouden in de Hobbe van Baerdt Tsjerke in Joure. Normaal vindt de plechtigheid buiten plaats bij het monument aan de Jouster Toer. De herdenking is traditioneel één dag vóór de Nationale Veteranendag.

Afbeelding
Screenshot

De bijeenkomst, georganiseerd door Stichting Veteranen De Fryske Marren, stond in het teken van respect en herinnering voor alle veteranen. Door de afwezigheid van het 44e Pantser Infanteriebataljon Johan Willem Friso uit Havelte kon de erewacht dit jaar niet aanwezig zijn.

Sytze Holrop van de stichting benadrukte het belang van herdenken: “Dit jaar herdenken we dat we 81 jaar in vrijheid leven en eren de veteranen die hun leven hebben gegeven voor onze vrijheid. Ook vandaag blijft die vrijheid niet vanzelfsprekend.”

Stichtingsvoorzitter Theo van der Zanden: “Allemaal maken wij deel uit van deze bijzondere gemeenschap, die wij kennen als veteranen. Voor buitenstaanders is het soms moeilijk uit te leggen wat de band betekent. Wij veteranen begrijpen elkaar, vaak zonder woorden. Daarom is herdenken zo belangrijk. Ook om ons te laten zien, dat wij niet vergeten worden."

Burgemeester Leo Pieter Stoel sprak over de offers van Nederlandse militairen in missies wereldwijd en het belang van vrede.

Na het taptoesignaal werd een minuut stilte gehouden, gevolgd door het leggen van kransen onder begeleiding van muziek door de Jouster Fanfare, die ook het Wilhelmus ten gehore bracht. Aan het einde van de ceremonie werden de kransen buiten bij het monument geplaatst.

Kijk de herdenking terug: